niedziela października 22 , 2017
Font Size

- Pętla do Mściszewic -

Z Sulęczyna wyruszamy spod poczty ul. Szydlicką i po około 100 m skręcamy w lewo gruntową drogą w kierunku Ostrowitego (drogowskaz: Ostrowite 6 km). Po lewej rozpościerają się łąki Sulęczyńskich Mechowisk. Kilka serpentyn i docieramy do lasu. Udajemy się prosto przez kolejne krzyżówki dróg docieramy do leżącego na wzgórzu dawnego gospodarstwa Lasów Państwowych Lësôta. Do dziś zachowały się tu tylko pola (z prawej strony drogi). Nad drogą przechodzi linia energetyczna, która będzie towarzyszyć nam przez kilkaset metrów. Nieco dalej, także po lewej stronie drogi rozciąga się pole. Mijamy mieszany las, krzyż i wchodzimy na kolejne wzgórze. Tu po lewej stronie w dół odchodzi droga nad jez. Guścierz. Kontynuujemy wędrówkę prosto. Z lewej kończy się las i rozpoczyna osiedle domków letniskowych, między którymi w lewo odchodzi droga do Ostrowitego. Udajemy się prosto i docieramy do kolejnego rozdroża. Z lewej strony stoi krzyż a w prawo odchodzi droga do Zdunowic (wzdłuż niej biegnie linia energetyczna). Skręcamy tu w lewo piaszczysta drogą udajemy się w kierunku Węsior. Droga biegnie wpierw z góry, prowadzi przez polankę i ponownie wznosi się. Mijamy kolejne osiedle domków letniskowych. Tu, na początku lat 90-tych swoją daczę miał Lech Wałęsa. Wkraczamy do lasu, a droga wiedzie lekko w dół. Wzdłuż drogi liczne jałowce. Po około 10 m dochodzimy do torfowiska (na prawo od drogi) i tu skręcamy w prawo, przecinamy dwie dróżki biegnące prostopadle aż dochodzimy do kolejnej prostopadłej drogi, gdzie na drzewach pojawiają się oznaczenia zielonego szlaku. Z prawej strony widać domy i fragment jez. Długiego. Następne kilka kilometrów do Mściszewic pokonujemy zgodnie z oznakowaniem zielonego szlaku, zwiedzając po drodze Kamienne Kręgi i Węsiory. W połowie drogi miedzy Węsiorami a Mściszewicami nasza trasa przecina łąki i dolinę rzeki Suchej. Latem rzeka Sucha prawie wysycha i nijak nie pasuje do szerokości tej doliny. Przepuszczalnie ciek ten wykorzystuje jedynie dawna polodowcowa rynnę, rozcinającą morenowe wzgórza, na których leżą Mściszewice i Węsiory.

Przed Mściszewicami wchodzimy na asfalt. W centrum znajduje się niezagospodarowane, otoczone brzozami jeziorko, a na wzgórzu góruje niewielki kościół z lat 50 – tych XX wieku. Na zewnątrz znajduje się dzwonnica z 3 dzwonami. Ostatnimi laty sławę Mściszewcom przynosi ludowy rzeźbiarz Czesław Birr – kapliczkę jego autorstwa zobaczyć można w centrum wsi (nad jeziorem, przy rozwidleniu szos ze wsi do Tuchlina i Klukowej Huty).

Z Mściszewic wychodzimy tą samą brukową drogą, którą dotarliśmy tu z Węsior, skręcając przed końcem wsi w prawo na wybrukowana drogę, prowadzącą pod górę, gdzie mijamy hydrofornię. Tu droga skręca lekko w lewo i przechodzi przez zagajnik i obniżenie terenu. Po prawej stronie, pośród drzew, widać skupiska głazów i kurhanów. Idziemy przez młodnik i dalej przez las. Droga (szeroka) to wznosi się, to opada, skręcając w prawo lub lewo. Kończy się las i skręcamy w prawo. Widoczne są już wybudowania Augustowa. Prosto przechodzimy przez krzyżówkę, przy której stoi kapliczka NMP. Droga prowadzi pośród pól. Towarzyszą nam malownicze widoki. Z prawej strony, w dole, mijamy samotne gospodarstwo z przebudowaną kaszubską chëczą oraz jez. Święte. Krętą drogą dochodzimy do zabudowań. Przed sama posesją trasa skręca w lewo. W oddali widać jez. Węgorzyno. Po przejściu około 50 m skręcamy w prawo w dół, i przez samotne gospodarstwo dochodzimy do drogi, łączącej Bukową Górę z Amalką. Rozpościera się stąd panorama jez. Węgorzyno i oddalonego o około 4 km, Sulęczyna. Na horyzoncie widoczne są też wzgórza, usytuowane w pobliżu Parchowa. Skręcamy w lewo i idziemy prosto, docieramy do bukowego lasu i po ok. 500 m wchodzimy do wsi Bukowa Góra. Przechodzimy przez środek wsi i przy kapliczce skręcamy w prawo (trzymając się wyraźnie głównej drogi). Przed nami dwukilometrowy odcinek do szosy Kartuzy – Bytów. Tu skręcamy w prawo i wzdłuż jez. Węgorzyno docieramy do Sulęczyna.

Długości : 14 km

Trasa : na wschód od Sulęczyna, częściowo zbieżna ze szlakiem zielonym, Węsiory – Mściszewice – Bukowa Góra.

Informacje zaczerpnięte z : Informatora „Sulęczyno i okolice dla aktywnych” – 2010